Är bilkörning en rättighet?

150807
 

Bloggaren kunde under den gångna veckan läsa i tidningarna, att Transportstyrelsen (TS) är bekymrade över att regelverket om återkallelse av körkort p.g.a. hälsoskäl inte fungerar.

Under fjolåret återkallades bara 2.500 körkort av denna anledning.

 

Sverige är det enda land i Norden och ett av få i Europa, som inte kräver obligatoriska hälsokontroller för äldre bilförare.

 

I Sverige bygger systemet på att läkarna skall anmäla de patienter de anser inte bör fortsätta köra bil. Anmälningarna går till TS.

 

2.500 återkallelser anser TS vara alltför få, särskilt som 25.000 personer varje år får demensdiagnos.

 

Man hade hoppats mycket på läkarnas anmälningsskyldighet istället för periodiska kontroller, men det fungerar inte som det var tänkt.

 

 

Som bloggaren ser det hela, måste det vara en helkorkad modell, som Sverige har.

Mellan läkare och patient råder ett förtroende, som i högsta grad kan rubbas, om läkaren också skall vara skvallerkärring i körkortsfrågan, särskilt som många äldre män ser körkortet betydligt viktigare än bibehållen potens.

 

TS noterar, att sett till körsträcka löper personer över 75 år mer än dubbelt så stor risk att skadas eller dödas i trafiken än medelålders.

 

SPF kan tänka sig obligatorisk hälsokontroll, men först vid 80 år fyllda, medan PRO inte alls håller med.

 

-  Bara för att man är 70 år behöver det inte betyda, att man inte kan köra bil, säger Christina Tallberg, ordförande för PRO.

Hon tycker inte, att det är de äldre förarna, som är det stora problemet i trafiken.

 

 

-  Unga förare är ett större problem. De toppar olycksstatistiken. Det är viktigt att inte peka ut en grupp bara för att man uppnår en viss ålder, framhåller hon. Det tycker vi är fel väg, det känns faktiskt lite diskriminerande.

 

Bloggaren protesterar vilt över den fullständigt korkade analysen PRO-ordföranden försöker sig på.

Att vara så korkad och samtidigt vara ordförande i Svriges största pensionärsorganisation säger det mesta om PRO.

TS:s siffror talar nämligen sitt tydliga språk.

 

Dessutom gör hon en fullständigt logisk kullerbytta.

För att de yngre toppar olycksstatistiken skall inga hälsokontroller göras  hos äldre förare.

-  Räcker det inte med den tillgängliga statistiken, frågar sig bloggaren?

-  Anmälda ärenden uppgår till 10 % av de, som får en demensdiagnos, och till detta kommer alla de, som har så försämrad syn, att de absolut inte bör sätta sig bakom ratten.

 

-  Att ungdomar toppar olycksstatistiken, skall väl inte ge äldre dementa och synskadade frikort att köra bil, menar bloggaren, 72 år gammal.

-  Ungdomsproblemet får man lösa särskilt, anser han.

 

-  Jag vill avsluta med två helt sanna historier, som jag med egna sinnen upplevt.

-  Båda var pensionärer.

 

I första fallet tilläts en man med såväl grå som grön starr fortsätta sitt bilkörande Han var helt oduglig i trafiken, och upptäckte, genom sina synfel, aldrig de faror han utsatte sig själv och andra för.

 

I andra fallet handlar det om en man, som såg mycket dåligt på ena ögat, samtidigt som han var blind på det andra. Inte heller han upplevde de faror han utsatte såväl sig själv som andra medtrafikanter för.

 

Det gemensamma för dessa båda var, att det förtroende, som rådde mellan läkare och patient totalt rubbats, om den behandlande läkaren anmält förhållandet till TS.

 

Skulle man införa obligatoriska kontroller, skulle detta förtroende inte rubbas, eftersom undersökningen skulle göras av en oberoende person.

 

Enda problemet med ett sådant system skulle vara, att man måste anställa fler personer med medicinsk utbildning, och redan råder brist på sådana personer, vilket inte minst verifieras av den enorma sjuksköterskebrist vi har under sommarmånaderna.

 

-  Avslutningsvis vill jag framföra, att jag omedelbart skulle kasta körkortet, om min husläkare p.g.a. hälsoskäl skulle betvivla min rätt att köra bil, avslutar den 72-årige bloggaren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0