TM 106

150427
 
I mitten av 1950-talet och under flera år framåt fick NOHAB i Trollhättan i uppdrag att bygga diesellok till Norge och Danmark.
Sverige behövde på den tiden inga sådana lok. Elektrifieringen hade kommit längre här, och järnvägsdöden för mindre oelektrifierade banor började komma allt närmare, för att uppnå sitt maximum under Lars Petersons ledning på 1970-talet.
 
Men så småningom moderniserade såväl Danmark som Norge sitt lokbestånd, vilket innebar, att deras gamla NOHAB-lok började bli omoderna, och endast skroten återstod.
Men vänta!
 
Sverige, som aldrig hade behov av NOHAB-loken på 1950- och 1960-talen, hade plötsligt fått en massa nya järvägsföretag, och här behövdes lok.
Sagt och gjort. Loken återbördades till Sverige, och än i dag går de nu 60-åriga loken på våra banor.
 
 
När bloggaren i onsdags besökte Dingle i Bohuslän, hittade han denna 60-åring där.
Förutom att loket är gammalt, men ändå funktionsdugligt, finns en annan historia runt det.
 
1999 målades loket, som numera har namnet TMY 106, i de färger det fortfarande har.
Anledningen till denna målning berodde på, att det skulle medverka i Lars von Triers film "Dancing In The Dark"; en film, som utspelar sig i den USAmerikanska delstaten Washington. Men som von Trier är flygrädd, spelades filmen in i Sverige, och rekvisitan måste då göras så USAmerikanskt som möjligt.
 
 
Om aftonen på sin hemrsea till Hjo, träffade bloggaren på samma lok i Uddevalla.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0