Folkskam

180318

 

Ett försäkringsbolag har, enligt SVT sänt ut försäkringserbjudanden, layoutmässigt utformade som fakturor och betalningspåminnelser med avi och formulerade som betalningskrav till privatpersoner, som inte är kunder hos bolaget.

 

Många lär ha blivit uppskrämda och betalat i ren rädsla för att slippa hamna i fogdens register, men nu kritiserar Konsumentverket försäkringsbolaget.

 

Reklam får inte utformas som fakturor. Då riskerar nämligen konsumenterna att betala för något man inte har beställt, menar Konsumentverket, sedan man fått in flera anmälningar från personer, som inte har betalat, men känner sig lurade.

Tilltaget kallas: ”Vilseledande marknadsföring”.

 

Bondfångeri är inte främmande, men man förväntar sig knappast sådana tilltag från ett av kungarikets största försäkringsbolag.

 

Men nu är det inte första gången detta bolag utmärkt sig på ett negativt sätt.

1970 inträffade en svår olycka vid en motortävling på Gelleråsbanan i Karlskoga. Flera personer omkom.

 

Försäkringsbolaget, som skulle betala ut ersättningar - samma bolag som numera sänder ut reklam som fakturor och betalningspåminnelser - såsade med ersättningarna.

Det tog så lång tid, att salig Bengt Bedrup tog upp frågan i SVT:s Sportspegeln, där han ondgjorde sig över bolagets agerande.

 

Det var då han gjorde en av de mest eleganta felsägningar, som bloggaren hört.

Han lade nämligen in ett ”k” i bolagets namn.

Det blev FOLKSKAM, och det verkar som om man fortfarande försöker leva upp till begreppet.

 

 

Bloggaren tillägnar försäkringsbolaget detta - synnerligen originella - skivomslag, som Aftonbladet uppmärksammat som ett av de allra sämsta.

 

Håll tillgodo!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0