Postnord

180420

 

För en tid sedan väntade bloggaren på ett paket, distribuerat av Postnord.

 

Som han inte kunde bevaka den adress, till vilken paketet skulle levereras, ringde han Postnord och undrade om han per telefon kunde meddelas, när paketet var i närheten av Hjo så att han kunde möta upp.

 

Maken till ilsket fruntimmer har han sällan träffat på (förutom fröken Jönsson på Posten i Hjo). Det var totalt omöjligt att han skulle få sitt önskemål uppfyllt, varför han insåg, att han förlorat striden. Istället ändrade han leveransadressen, eftersom paketet ännu inte var avsänt.

 

Detta verkar vara Postnord i ett nötskal.

 

 

Idag läste bloggaren i en nättidning, att ett företag råkade ut för en elbrand på sin redaktion. En massa elektronisk materiel gick åt skogen och skulle ersättas. Detta var i sig inga problem, men när leveransen skulle ske av Postnord sket det sig.

 

Istället för prylarna fick de ett meddelande om att man besökt företaget vid en viss tidpunkt. Ingen var hemma, men sanningen var den, att man inte alls försökt leverera.

 

Man var på plats för att ta emot försändelsen, och såväl portkod som telefonnummer fanns på beställningen, men man fick då beskedet, att vare sig portkod eller telefonnummer syns i budbilarnas handenheter.

Det tog fyra dagar innan försändelsen kom fram.

 

Bloggaren har under senare tid beställt varor av Apple. Han har beställt dem dag ett före klockan 15 och under förmiddagen dag två har han fått leveransen.

Då skall det noteras, att försändelserna kommit från Holland.

Cirka en timma innan budbilen från TNT kommer till bloggarens adress, ringer man och undrar, om han är hemma eller man skall lämna paketet hos Frendo i Hjo. Förmodligen har man såväl telefonnummer som portkod på sina handenheter.

Varje gång har vi kommit överens om att föraren ringer, när hen närmar sig bloggarens adress, så att han kan gå ut på parkeringen och ta emot varorna.

 

Hos DHL går det till på så sätt, att bloggaren får ett SMS, där han skall sända tillbaka ett svar om han skall ta emot paketet hemma eller låta det gå till Frendo.

 

Allt har fungerat smärtfritt, men hos Postnord fungerar det inte alls. Det verkar nästan som om man är förflyttad tillbaka till fröken Jönssons tid på Posten i Hjo. (Fröken Jönsson var hela Postverkets egen lilla satkärring.)

 

Bloggaren frågar sig varför dessa privata företag levererar utan några som helst problem, medan Postnord, f.d. Posten Sverige, krånglar till det så in i hilvitte, att man undrar om det är deras affärsidé.

 

Bloggaren ser inte privatisering i sig som något nödvändigt, men i fallet Postnord är hans uppfattning helt klar: Avskaffa skiten och låt de privata transportföretagen ta över helt. De verkar ju inse, att de är till för kunden, medan Postnord och deras korkade personal tror, att kunden är till för dem.

 

OBS!
Staketmålarna har inte det minsta med Postnord att göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0