Wirtén och Fridolin

170709

 

Dagens Arena, ett nyhetsblad på den politiska vänsterkanten, dimper varje morgon ner i bloggarens mailbox - ibland, precis som denna blogg, med ett mycket torftigt innehåll, men oftast mycket läsvärt.

 

Sålunda skriver idag författaren och debattören Per Wirtén under rubriken:
”Samhället retirerar från behovet att föda säkert”.

 

Han skriver om att nyurbanismen med sitt svärmeri för innerstaden bidrar till att legitimera orättvisan.

Han hänvisar till Ottar, RFSU:s eget samhällsmagasin, där normkritiken aldrig ger upp sina krav på rättvisa. Den är som en varm kniv i hårt smör

I senaste numret blev han ovanligt berörd av flera vittnesmål från E10, Dödens väg.

”Sedan BB i Kiruna lades ner tvingas gravida kvinnor tajma sina värkar med tanken på tolv mil i bil till förlossningsavdelningen i Gällivare, ofta i mörker, yrande snö, mellan stora långtradare och på spaning efter korsande renar, för det mesta med lycklig utgång - men inte alltid.”

 

Han fortsätter:
”De knappa marginalerna på förlossningsavdelningarna i Storstockholm får stor uppmärksamhet i riksmedia varje sommar. Men om läget på mindre orter är det märkbart tyst.”

”Att ha rimligt avstånd till BB sammanfaller med en växande geopolitisk fråga, där den gamla misstron mellan stad och land spetsas till.”

 

Samtidigt i en annan artikel i samma nyhetsblad skriver man om Gustav Fridolins (mp) tal i Almedalen, där han noterar, att bilen i en stad tar 30 % av ytan, samtidigt som den står stilla 97 % av tiden.

 

I ett utspel framhåller han följande.

” Miljöpartiet vill ha sänkt moms för bilpooler, rätt till simskola för barn på loven, anställda ska få låna cyklar skattefritt av arbetsgivaren, friskvårdsbidrag ska kunna användas även till köp, eller hyra av cykel, och städerna ska bli tryggare och barnvänliga, så att det går att cykla till skolan. Målet är att till 2025 fördubbla andelen cykeltransporter i stadsmiljö och 2040 ska Sverige ha ett helt förnybart energisystem.”

 

”Lite pliktskyldigast lägger han in några ord om att även platser utanför staden behövs, inte minst för att förse storstadens invånare med mat.”

 

Tala om att vara ute och cykla.

 

 

Det som Wirtén talar om är den s.k. nyurbaniseringen, där motsättningarna mellan stad och land ökar, men han behöver inte gå så långt som till nordligaste Sverige för att påvisa dessa motsättningar.

Redan i Götaland finns problemen. I landskapet Dalsland finns en enda polisbil, för att ta ett exempel.

Något Fridolin glömmer (i och för sig glömmer han mycket i sina bombastiska tal) är, att hälften av Sveriges kommuner har ett invånartal understigande 30.000 och i en fjärdedel bor i kommuner med färre än 10.000 personer.

I sitt tal drog Fridolin fram Holland som ett gott exempel, men detta kan inte översättas till Sverige.

Befolkningstätheten i Holland uppgår i runda slängar till 400 personer per kvadratkilometer, medan motsvarande siffra i Sverige är 25 (!). Siffrorna från NE.

 

Redan i Götaland finns områden med ren glesbygd, och kommer man upp i Norrland är befolkningstätheten i vissa områden inte ens en enda människa per kvadratkilometer.

Att med dessa siffror i bakgrunden börja jämföra Holland med Sverige är skrattretande och definitivt korkat, särskilt för en minister i en svensk regering.

 

Till allt detta måste också nämnas, att alla pålagor vad gäller kostnader för bilismen slår stenhårt på glesbygden (de, som enligt Fridolin försörjer staden), samtidigt som de inte får en enda krona i kompensation. Istället dras sjukhusavdelningar liksom allmänna kommunikationer in, och bilen blir enda fortskaffningsmedlet. Inte ens cykeln, som Fridolin så hårt förespråkar, är något att ta till för att färdas mellan orter i glesbygd. Man har helt enkelt inte tid att cykla tiotals mil varje dag.

 

Motsättningarna mellan stad och land blir allt större, samtidigt som alla vi, som bor söder om malmfälten, vattenkraften och skogen inte inser, att detta är orsaken till att vi kan hålla en hög standard i kungariket.

 

Det sägs, att vi har de politiker vi förtjänar, men härvidlag borde vi nog skärpa oss riktigt ordentligt.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0